Nazwa usługi: Wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Miasta Lubań

Wydział Gospodarki Gruntami, Nieruchomościami i Rolnictwa

7 Dywizji 14

59-800 Lubań

tel.: 75 646 44 21

   
Kogo dotyczy: osoba fizyczna lub prawna, będąca dotychczasowym użytkownikiem wieczystym nieruchomości zabudowanych wyłącznie:
• budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi,
• budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi (co najmniej połowa lokali to lokale mieszkalne),
• budynkami, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2, wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.
   
Wymagane dokumenty:
  • wniosek
   
Sposób załatwienia sprawy: wydanie zaświadczenia
   
Opłaty:

• W przypadku zaświadczeń wydawanych z urzędu brak opłaty skarbowej.
• 50,00 zł (słownie: pięćdziesiąt złotych 00/100) w przypadku zaświadczeń wydawanych na wniosek. Opłatę skarbową należy wnieść gotówką lub przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Lubań prowadzony przez Bank BGŻ BNP Paribas S.A. oddział w Lubaniu nr 11 2030 0045 1110 0000 0289 2350. Płatności można dokonać również w Biurze Obsługi Interesanta kartą płatniczą. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50,00 zł należy dołączyć do wniosku o wydanie zaświadczenia.

Opłata przekształceniowa:

Z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłatę przekształceniową. Wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia. W przypadku, gdy w dniu przekształcenia obowiązywałaby opłata roczna
z tytułu użytkowania wieczystego ustalona za pierwszy lub drugi rok od aktualizacji, wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego w trzecim roku od aktualizacji. Opłata jest wnoszona przez okres 20 lat licząc od dnia przekształcenia.
Opłatę wnosi się w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
Obowiązek wnoszenia opłaty obciąża każdoczesnego właściciela nieruchomości przez okres pozostały do wnoszenia tej opłaty.
Obowiązek powstaje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.
Wysokość opłaty przekształceniowej zostanie wskazana w zaświadczeniu. Opłata jest wnoszona na ogólny rachunek bankowy Urzędu Miasta Lubań prowadzony przez Bank BGŻ BNP Paribas S.A. oddział w Lubaniu nr 37 2030 0045 1110 0000 0082 4230.

   
Czas załatwienia sprawy: Zaświadczenia będą wydawane:
1. z urzędu - w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia,
2. na wniosek właściciela - w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku (generalna zasada),
3. na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu - w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
   
Tryb odwoławczy: Jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do Burmistrza Miasta Lubań, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji. Od decyzji przysługuje, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
   
Podstawa prawna: Ustawa
z dnia 20 lipca 2018r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1716)
   
Poziom dojrzałości usługi: 5 - Personalizacja
   
Inne informacje: • Z dniem 1 stycznia 2019r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów. • Potwierdzeniem faktu przekształcenia w stosunku do gruntów stanowiących własność Gminy Miejskiej Lubań będzie zaświadczenie wydane przez Burmistrza Miasta Lubań z urzędu w terminie 12 miesięcy licząc od 1 stycznia 2019 roku zaświadczenia będą wydawane sukcesywnie. Nie jest konieczne składanie wniosku w tym zakresie. • Jeżeli po dniu 1 stycznia 2019 r. na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym zabudowanym na cele mieszkaniowe, w rozumieniu art. 1 ust. 2 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, budynek mieszkalny zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, na wniosek użytkownika wieczystego, prawo użytkowania wieczystego tego gruntu przekształca się w prawo własności gruntu z dniem oddania budynku mieszkalnego do użytkowania. • Zaświadczenie zostanie z urzędu przekazane do Sądu Rejonowego w Lubaniu V Wydział Ksiąg Wieczystych.
   
Miejsce składania dokumentów: Biuro Obsługi Interesanta, I piętro, pokój nr 9
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne:
   
Dokumenty dodatkowe: