Nazwa usługi: Sprzedaż budynków użytkowych na rzecz najemców
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Miasta Lubań

Wydział Gospodarki Gruntami, Nieruchomościami i Rolnictwa Urzędu Miasta Lubań

7 Dywizji 14

59-800 Lubań

tel.: 75 646 44 21, 75 646 44 22

   
Kogo dotyczy: Najemca budynku użytkowego stanowiącego w całości przedmiot najmu.
   
Wymagane dokumenty:
  • Kserokopia Umowy Najmu
  • Jeżeli nabycie nieruchomości ma nastąpić do majątku wspólnego wniosek winien być własnoręcznie podpisany przez obojga małżonków lub należy przedłożyć pisemną zgodę współmałżonka na dokonanie czynności prawnych związanych z nabyciem nieruchomości, przy czym podpis powinien być poświadczony notarialnie
  • Jeżeli nabycie nieruchomości ma nastąpić do majątku osobistego należy przedłożyć wypis aktu notarialnego ustanawiającego rozdzielczość majątkową lub odpis orzeczenia sądowego ustanawiającego rozdzielczość majątkową lub pisemne oświadczenie obojga małżonków o nabywaniu nieruchomości do majątku osobistego jednego z nich z podpisami poświadczonymi notarialnie
  • W przypadku jeśli Wnioskodawca jest osobą rozwiedzioną do wniosku należy dołączyć kserokopię odpisów wyroków rozwodowego oraz wyroku o przyznaniu, podziale lub ustaniu sposobu korzystania z lokalu będącego przedmiotem wniosku o sprzedaż, potwierdzoną za zgodność z oryginałem
   
Sposób załatwienia sprawy: Usługa umożliwia złożenie do wybranej Instytucji Publicznej wniosku o kupno nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Lubań w trybie bezprzetargowym
   
Opłaty:

1. Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
2. Opłaty za nabycie budynku użytkowego obejmują cenę nieruchomości płatną najpóźniej w dniu zawarcia aktu notarialnego, przed jego podpisaniem. Cena nieruchomości obejmuje cenę budynku użytkowego oraz wartość nieruchomości gruntowej, na której budynek jest posadowiony. Nabywca zobowiązany jest do pokrycia kosztów zawarcia aktu notarialnego i opłat sądowych.

   
Czas załatwienia sprawy: Sprawa załatwiana w trybie cywilno - prawnym, nie obowiązują terminy przewidziane w Kodeksie Postępowania Administracyjnego. Czas przygotowania nieruchomości do zbycia od momentu złożenia wniosku/podania do momentu podpisania aktu notarialnego uzależniony jest od opracowania niezbędnej dokumentacji geodezyjnej i wieczysto - księgowej.
   
Tryb odwoławczy: Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem.
   
Podstawa prawna: Ustawa
z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z - r. poz. -)
Inne
Uchwała Nr XXXII/221/2020 Rady Miasta Lubań z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Lubań
   
Poziom dojrzałości usługi:
   
Inne informacje: przez budynek użytkowy należy rozumieć wolnostojący, trwale związany z gruntem budynek wykorzystywany w całości na cele inne niż mieszkalne, w tym garaże i budynki gospodarcze przeznaczone do realizacji celów użytkowych. W przypadku sprzedaży budynków użytkowych stanowiących w całości przedmiot najmu, wyraża się zgodę na zbycie ww. nieruchomości w trybie bezprzetargowym na rzecz najemców za cenę ustaloną zgodnie z art. 67 ust. 3 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w przypadku, gdy stosunek najmu został zawarty na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub czas nieoznaczony i najemca korzysta z przedmiotu najmu na podstawie umowy nie krócej niż 3 lata przed złożeniem wniosku o nabycie.”.
   
Miejsce składania dokumentów: Biuro Obsługi Interesanta, I piętro, pokój nr 9
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne:
   
Dokumenty dodatkowe: