Nazwa usługi: |
Bonifikata od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych |
|
|
Miejsce załatwienia sprawy: |
Urząd Miasta Lubań
Wydział Gospodarki Gruntami, Nieruchomościami i Rolnictwa
7 Dywizji 14
59-800 Lubań
tel.: 75 646 44 21
|
|
|
Kogo dotyczy: |
użytkownik wieczysty |
|
|
Wymagane dokumenty: |
- wniosek o udzielenie 50% bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego,
- załączniki do wniosku poświadczające uzyskane dochody brutto w roku poprzedzającym rok, za który ma być wnoszona opłata za użytkowanie wieczyste (przez wszystkich członków gospodarstwa domowego):
- w przypadku osób pracujących zawodowo - rozliczenia roczne (PIT) złożone do Urzędu Skarbowego za rok podatkowy poprzedzający rok, za który opłata z tytułu użytkowania wieczystego ma być wnoszona - przedłożone kopie winny być poświadczone własnoręcznym podpisem wystawcy,
- w przypadku osób pobierających emeryturę / rentę – PIT-y lub odcinki przekazu świadczenia ZUS za okres 12 miesięcy,
- w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą – rozliczenia roczne (PIT) złożone do Urzędu Skarbowego za rok podatkowy poprzedzający rok, za który opłata z tytułu użytkowania wieczystego ma być wnoszona - przedłożone kopie winny być poświadczone własnoręcznym podpisem wystawcy,
- w przypadku osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy – zaświadczenie o zarejestrowaniu jako osoba bezrobotna wraz z poświadczeniem wysokości otrzymanego świadczenia bądź braku świadczenia,
- w przypadku osób bezrobotnych nie zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy - zaświadczenie o braku dochodu w roku poprzedzającym rok, za który opłata z tytułu użytkowania wieczystego ma być wnoszona bądź o nie składaniu zeznania podatkowego za ww. okres,
- w przypadku osób pełnoletnich uczących się - zaświadczenie ze szkoły / uczelni oraz oświadczenie o braku dochodów,
- w przypadku osób prowadzących rolniczą działalność gospodarczą – zaświadczenie o uzyskanym dochodzie za rok poprzedzający rok, za który opłata z tytułu użytkowania wieczystego ma być wnoszona,
- w przypadku osób niezamieszkujących nieruchomość gruntową, za którą jest wnoszona opłata roczna – dokumenty wykazujące dochody z tytułu najmu lub dzierżawy,
- inne dokumenty potwierdzające wysokość uzyskanych dochodów ze źródeł niewymienionych powyżej.
- W razie braku wymienionych powyżej załączników wniosek pozostanie bez rozpoznania. Organ zastrzega możliwość weryfikacji prawdziwości danych wskazanych we wniosku, w szczególności prawo żądania przedłożenia oryginałów dokumentów oraz wyjaśnień.
|
|
|
Sposób załatwienia sprawy: |
Usługa umożliwia złożenie do wybranej Instytucji Publicznej wniosku o bonifikatę od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych. |
|
|
Opłaty: |
wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
|
|
|
Czas załatwienia sprawy: |
sprawa rozstrzygana jest w trybie cywilnoprawnym. Terminy wynikające z Kodeksu Postępowania Administracyjnego nie mają zastosowania. |
|
|
Tryb odwoławczy: |
nie przysługuje |
|
|
Podstawa prawna: |
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami. (t.j. Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741)
|
|
|
Poziom dojrzałości usługi: |
|
|
|
Inne informacje: |
Bonifikata od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego przysługuje osobom fizycznym (użytkownikowi wieczystemu), których przeciętny dochód miesięczny na jednego członka rodziny osiągnięty w roku poprzedzającym rok, za który ma być wnoszona opłata, nie przekroczy połowy przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia jest ogłaszana komunikatem Prezesa GUS na początku lutego danego roku. Bonifikata jest przyznawana na okres jednego roku i wynosi 50% opłaty rocznej. Oznacza to, że jeśli użytkownik wieczysty otrzyma bonifikatę, to będzie zobowiązany do zapłaty połowy opłaty rocznej za ten rok i w przyszłym roku musi ubiegać się o nią ponownie. Bonifikata dotyczy tylko nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe (np. lokal mieszkalny, dom). Nie dotyczy nieruchomości użytkowych oraz garaży. |
|
|
Miejsce składania dokumentów: |
Biuro Obsługi Interesanta, I piętro, pokój nr 9 |
|
|
Formularz elektroniczny: |
|
|
|
Formularze tradycyjne: |
|
|
|
Dokumenty dodatkowe: |
|