Nazwa usługi: Wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Miasta Lubań

Wydział Gospodarki Gruntami Nieruchomościami i Rolnictwa

7 Dywizji 14

59-800 Lubań

tel.: 75 646 44 21

   
Kogo dotyczy: osoba fizyczna lub osoba prawna Wniosek winien być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. We wniosku należy wskazać cel podziału.
   
Wymagane dokumenty:
  • dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości;
  • wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana przed dniem złożenia wniosku o podział, obowiązującą w dniu złożenia wniosku;
  • pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
  • wstępny projekt podziału, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95;
  • protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
  • wykaz zmian gruntowych;
  • wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
  • mapę z projektem podziału.
  • załącznik z pełnomocnictwem i podpisami wszystkich współwnioskodawców lub współwłaścicieli
   
Sposób załatwienia sprawy: Jeżeli do podziału wymagane jest wyrażenie opinii, o której mowa w art. 93 ust. 4 i 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami, sprawa załatwiana jest w dwóch etapach:
1. Wydanie postanowienia Burmistrza Miasta Lubań o zgodności wstępnego projektu podziału z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Lubań.
2. Wydanie decyzji Burmistrza Miasta Lubań o zatwierdzeniu podziału nieruchomości.
   
Opłaty:

1. Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
2. Podziału nieruchomości dokonuje się na koszt osoby, która ma w tym interes prawny.

   
Czas załatwienia sprawy: wydanie decyzji o zatwierdzeniu podziału nieruchomości - do 30 dni. Sprawy szczególnie skomplikowane i wymagające prowadzenia postępowania wyjaśniającego – do 60 dni.
   
Tryb odwoławczy: Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze, ul. Górna 10-11, 58-500 Jelenia Góra za pośrednictwem organu wydającego decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
   
Podstawa prawna: Ustawa
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. (t.j. Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741)
Rozporządzenie
Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości. (t.j. Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741)
Ustawa
z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. (t.j. Dz. U. z 1946 r. Nr 70 poz. 382)
Inne
przepisy wykonawcze (rozporządzenia i standardy techniczne do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, Prawo budowlane, Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym, Kodeks cywilny, Kodeks Postępowania Administracyjnego).
   
Poziom dojrzałości usługi:
   
Inne informacje: Przed złożeniem w Urzędzie Miasta Lubań wniosku o podział nieruchomości wnioskodawca winien sporządzić wstępny projekt podziału na mapie zasadniczej lub kopii mapy katastralnej. Mapę można uzyskać w Starostwie Powiatowym, w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Wstępny plan można sporządzić samodzielnie, nie jest to jednak proste zadanie (trzeba na przykład wytyczyć drogi dojazdowe do nieruchomości), stąd zalecane jest powierzenie tej czynności geodecie. Wstępny projekt podziału działki powinien wskazywać: • granice nieruchomości podlegającej podziałowi; • jej oznaczenie według danych z ewidencji i księgi wieczystej; • powierzchnię dzielonej nieruchomości; • granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu naniesione w kolorze czerwonym; • propozycję zapewnienia nowym działkom dostępu do drogi publicznej – w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej. Pozytywna opinia na temat wstępnego projektu podziału nieruchomości daje podstawę do sporządzenia projektu podziału nieruchomości, który tym razem musi wykonać geodeta z uprawnieniami. Do jego obowiązków na tym etapie należy między innymi wytyczenie granic, określenie punktów granicznych, oznaczenie podziału na odpowiedniej mapie. Opracowane dokumenty geodeta składa do ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, celem uzyskania klauzuli o przyjęciu do ich zasobu. Dopiero bowiem dokumenty przyjęte do zasobu mogą stanowić podstawę do wydania decyzji o zatwierdzeniu projektu podziału. Przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami nie stosuje się do podziałów nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, chyba, że dokonanie podziału spowodowałoby konieczność wydzielenia nowych dróg nie będących niezbędnymi drogami dojazdowymi do nieruchomości wchodzących w skład gospodarstw rolnych albo spowodowałoby wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3 ha. Podział nieruchomości przeznaczonych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego wykorzystywanych na cele rolne i leśne, powodujący wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3 ha, jest dopuszczalny jedynie w celu powiększenia sąsiedniej nieruchomości lub regulacji granic między sąsiadującymi nieruchomościami. Podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego. Zgodność z ustaleniami planu dotyczy zarówno przeznaczenia terenu, jak i możliwości zagospodarowania wydzielonych działek gruntu. Postanowienie w sprawie zgodności projektowanego podziału z ustaleniami planu miejscowego (a w przypadku braku planu z przepisami odrębnymi) wymagane jest we wszystkich przypadkach podziałów za wyjątkiem wymienionych w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami, kiedy podziału nieruchomości można dokonać niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a mianowicie gdy celem podziału jest: 1. zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków; 2. wydzielenie działki budowlanej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze; 3. wydzielenie części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa; 4. realizacja roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw; 5. realizacja przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych; 6. wydzielenie części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej; 7. wydzielenie działki budowlanej; (pod istniejącym już budynkiem) 8. wydzielenie działek gruntu na terenach zamkniętych. Podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej; za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem. Nie ustanawia się służebności na drodze wewnętrznej w przypadku sprzedaży wydzielonych działek gruntu wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działki gruntu stanowiącej drogę wewnętrzną. Przepisu nie stosuje się w odniesieniu do projektowanych do wydzielenia działek gruntu stanowiących części nieruchomości, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 6 (dosprzedaż na polepszenie warunków zagospodarowania). Jeżeli zapewnienie dostępu do drogi publicznej ma polegać na ustanowieniu służebności, o których mowa w art. 93 ust. 3, podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że przy zbywaniu działek wydzielonych w wyniku podziału zostaną one ustanowione. Za spełnienie warunku uważa się także sprzedaż wydzielonych działek gruntu wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działki gruntu stanowiącej drogę wewnętrzną. Ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt podziału nieruchomości stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz w operacie ewidencji gruntów
   
Miejsce składania dokumentów: Biuro Obsługi Interesanta, I piętro, pokój nr 9
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne:
   
Dokumenty dodatkowe: