Nazwa usługi: Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Miasta Lubań

Wydział Gospodarki Gruntami, Nieruchomościami i Rolnictwa

7 Dywizji 14

59-800 Lubań

tel.: 75 646 44 21

   
Kogo dotyczy: Osoba fizyczna lub prawna będąca w dniu 13 października 2015 roku użytkownikiem wieczystym nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych. Z żądaniem przekształcenia mogą również wystąpić osoby fizyczne i prawne będące następcami prawnymi tych osób.

W przypadku współużytkowania wieczystego z żądaniem przekształcenia występują wszyscy współużytkownicy wieczyści lub współużytkownicy wieczyści, których suma udziałów wynosi co najmniej połowę. Jeżeli co najmniej jeden współużytkownik wieczysty zgłosi sprzeciw wobec złożonego wniosku o przekształcenie, właściwy organ zawiesza postępowanie.
   
Wymagane dokumenty:
  • wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
  • dokument będący podstawą nabycia prawa użytkowania wieczystego (umowa sprzedaży, umowa zamiany, orzeczenie sądu, akt poświadczenia dziedziczenia, itp.)
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej
  • dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (w przypadku ustanowienia pełnomocnika).
   
Sposób załatwienia sprawy: wydanie decyzji administracyjnej
   
Opłaty:

1. 10,00 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100) za wydanie decyzji administracyjnej. Opłatę skarbową należy wnieść gotówką lub przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Lubań prowadzony przez Bank BGŻ BNP Paribas S.A. oddział w Lubaniu nr 11 2030 0045 1110 0000 0289 2350. Płatności można dokonać również w Biurze Obsługi Interesanta kartą płatniczą. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50,00 zł należy dołączyć do wniosku o wydanie zaświadczenia.
2. Opłata przekształceniowa:
Osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest obowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia.
Opłatę rozkłada się, na wniosek użytkownika wieczystego, na raty, na czas nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 20 lat, chyba że wnioskodawca wystąpi o okres krótszy niż 10 lat. Nieuiszczona część opłaty, rozłożonej na raty, podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.
Opłatę obniża się o 50% w odniesieniu do nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków.

   
Czas załatwienia sprawy: załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
   
Tryb odwoławczy: Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze, ul. Górna 10-11, 58-500 Jelenia Góra za pośrednictwem organu wydającego decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna
   
Podstawa prawna: Ustawa
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 175 poz. 1459)
Ustawa
z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 1960 r. Nr 30 poz. 168)
Ustawa
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741)
   
Poziom dojrzałości usługi: 5 - Personalizacja
   
Inne informacje:
   
Miejsce składania dokumentów: Biuro Obsługi Interesanta, I piętro, pokój nr 9
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne:
   
Dokumenty dodatkowe: