Nazwa usługi: Sprzedaż lokali użytkowych na rzecz najemców
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Miasta Lubań

Wydział Gospodarki Gruntami, Nieruchomościami i Rolnictwa

7 Dywizji 14

59-800 Lubań

tel.: 75 646 44 21

   
Kogo dotyczy: Najemca lokalu użytkowego stanowiącego w całości przedmiot najmu lub dzierżawy.
   
Wymagane dokumenty:
  • Kserokopia Umowy Najmu lub Dzierżawy potwierdzona za zgodność z oryginałem przez Dyrektora Administracji Mieszkań Komunalnych w Lubaniu lub Dyrektora Łużyckiego Centrum Rozwoju w Lubaniu
  • Jeżeli nabycie nieruchomości ma nastąpić do majątku wspólnego wniosek winien być własnoręcznie podpisany przez obojga małżonków lub należy przedłożyć pisemną zgodę współmałżonka na dokonanie czynności prawnych związanych z nabyciem nieruchomości, przy czym podpis powinien być poświadczony notarialnie
  • Jeżeli nabycie nieruchomości ma nastąpić do majątku osobistego należy przedłożyć wypis aktu notarialnego ustanawiającego rozdzielczość majątkową lub odpis orzeczenia sądowego ustanawiającego rozdzielczość majątkową lub pisemne oświadczenie obojga małżonków o nabywaniu nieruchomości do majątku osobistego jednego z nich z podpisami poświadczonymi notarialnie
  • W przypadku jeśli Wnioskodawca jest osobą rozwiedzioną do wniosku należy dołączyć kserokopię odpisów wyroków rozwodowego oraz wyroku o przyznaniu, podziale lub ustaniu sposobu korzystania z lokalu będącego przedmiotem wniosku o sprzedaż, potwierdzoną za zgodność z oryginałem
   
Sposób załatwienia sprawy: Usługa umożliwia złożenie do wybranej Instytucji Publicznej wniosku o kupno nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Lubań w trybie bezprzetargowym
   
Opłaty:

1. Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
2. Opłaty za nabycie lokalu obejmują cenę nieruchomości lokalowej płatną najpóźniej w dniu zawarcia aktu notarialnego, przed jego podpisaniem. Cena nieruchomości lokalowej obejmuje cenę lokalu wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Nabywca zobowiązany jest do pokrycia kosztów zawarcia aktu notarialnego i opłat sądowych.

   
Czas załatwienia sprawy: Sprawa załatwiana w trybie cywilno - prawnym, nie obowiązują terminy przewidziane w Kodeksie Postępowania Administracyjnego. Czas przygotowania nieruchomości do zbycia od momentu złożenia wniosku/podania do momentu podpisania aktu notarialnego uzależniony jest od opracowania niezbędnej dokumentacji geodezyjnej i wieczysto - księgowej.
   
Tryb odwoławczy: Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem.
   
Podstawa prawna: Ustawa
z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 1997 r. Nr 115 poz. 741)
Ustawa
z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (t.j. Dz. U. z 1994 r. Nr 85 poz. 388)
Ustawa
z dnia 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1200)
Inne
Uchwała Nr XXXII/221/2020 Rady Miasta Lubań z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Lubań.
   
Poziom dojrzałości usługi:
   
Inne informacje: przez lokal użytkowy należy rozumieć samodzielny lokal wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne, w tym pomieszczenia przeznaczone do realizacji celów użytkowych (np. prowadzenie działalności gospodarczej, składowanie i magazynowanie towarów) oraz garaże i pomieszczenia gospodarcze stanowiące własność Gminy Miejskiej Lubań zlokalizowane w budynkach wielolokalowych. W przypadku sprzedaży lokali użytkowych stanowiących w całości przedmiot najmu lub dzierżawy, wyraża się zgodę na zbycie ww. nieruchomości w trybie bezprzetargowym na rzecz najemców lub dzierżawców za cenę ustaloną zgodnie z art. 67 ust. 3 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w przypadku, gdy stosunek najmu lub dzierżawy został zawarty na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub czas nieoznaczony i najemca lub dzierżawca korzysta z przedmiotu najmu lub dzierżawy na podstawie umowy nie krócej niż 3 lata przed złożeniem wniosku o nabycie.
   
Miejsce składania dokumentów: Biuro Obsługi Interesanta, I piętro, pokój nr 9
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne:
   
Dokumenty dodatkowe: